Persmededeling ter gelegenheid van uitreiking van tweede Kortrijk Heritage Architectuurprijs aan Griet Vandermeersch & Jan Lefevere

18 October 2016 Pers Nieuws KH Architectuurprijs

Over Kortrijk Heritage.

Kortrijk Heritage is een private stichting met als doel, het bevorderen van vernieuwende, beeldbepalende architectuur in het centrum van Kortrijk. Samen met de stad Kortrijk wil het bouwen aan de monumenten van de toekomst.

Deze stichting is bekend van de boeken ‘Anders in de Rij’ en ‘Nieuw leven in de fabriek’, die samen met de stad Kortrijk werden uitgegeven, alsook van zijn driejaarlijkse architectuurprijs.

Eerste Kortrijk Heritage Architectuurprijs 2013.

De eerste Kortrijk Heritage Architectuurprijs werd in 2013 uitgereikt aan Zoë Van develde, architecte, voor haar bijzonder geslaagde, moderne en budgetvriendelijke nieuwbouw in de Pluimstraat.

Tweede Kortrijk Heritage Architectuurprijs 2016.

Op 17 oktober 2016 werd de tweede Kortrijk Heritage Architectuurprijs uitgereikt. Manuel Aires Mateus overhandigde de prijs van 2.500 euro aan de trotse winnaar.

Over de voorzitter van de jury, Manuel Aires Mateus.

De jury was samengesteld uit leden van Kortrijk Heritage en de stad Kortrijk en werd voorgezeten door Manuel Aires Mateus. Deze internationaal gerenommeerde Portugese architect heeft o.m. de prestigieuze ontwerpen van de Pôle Muséal (Lausanne, Zwitserland) en het nieuwe gebouw voor de Faculteit Architectuur van de UCL (Université Catholique de Louvain) te Doornik op zijn palmares staan.

Over de winnaar tweede Kortrijk Heritage Architectuurprijs!

De juryleden prezen het winnend project van Griet Vandermeersch & Jan Lefevere, Fabriekskaai 7, Kortrijk.  Klik hier voor foto's.

Motivering van de jury.

De jury besliste een aantal principes te hanteren:
Kleinschaligheid
Respect voor het bestaande stadsbeeld en de integratie in de stedelijke realiteit.
Budgetvriendelijkheid van het project.

In dat kader apprecieerde de jury in het project van bureau Kaai 7 het respect voor de bestaande gevel. Alsook het revaloriseren van bestaande onderdelen binnen het bestaande gebouw, zoals bijvoorbeeld de oude bakstenen gemeenschappelijke muur. Tevens werd niettegenstaande de beperkte gevelbreedte van minder dan 4m een opvallend ruime binnenruimte gecreëerd. Het natuurlijk buitenlicht wordt zo tot diep in het gebouw getrokken. Finaal werd op onopvallende wijze een extra verdieping toegevoegd, wat terugliggend ten opzichte van de voorgevel.

Bovenop de subtiele architecturale interventies wil de jury ook de combinatie wonen en werken in de binnenstad onderlijnen.

Wetende dat al deze ingrediënten door een jonge architect gecombineerd werden met beperkt budget, is dit project de verdiende winnaar geworden van de 2016 Kortrijk Heritage Prijs voor Innovatieve Architectuur in de Binnenstad.

Quotes.

Wout Maddens, schepen van bouwen en wonen:

‘De grote kwaliteit van de inzendingen bewijst dat de Kortrijkzanen openstaan voor moderne, gedurfde architectuur in onze stad, de bakermat van de biënnale Interieur’.

Dirk Van Heuven, voorzitter van Kortrijk Heritage:

‘Gedurfde architectuur is niet enkel een zaak van nieuwbouw. Ook een verbouwing van een schijnbaar gewoon rijhuis kan het voorwerp uitmaken van een vernieuwde  architectuur.  De winnaar van vandaag is daarvan een treffend voorbeeld’.

Namens de leden van Kortrijk Heritage:

Tom Adins, Thomas Allaert, Karel Debaere, Marc Delagrange, Jacques Laverge, Dirk Van Heuven (voorzitter), Gerald Van Rafelghem

kortrijkheritage@outlook.com
www.kortrijkheritage.be

VERSCHENEN IN DE PERS

Nieuwsblad

Icon Nieuwsblad (lang artikel) (464,4 KB) Icon Nieuwsblad 24/10/2016 (599,0 KB)

Stadsmagazine 9/2016 (p.7)

Icon Stadsmagazine 9/2016 (8,0 MB)

Blits (p.13)

Icon Blits (12,4 MB)

ENGLISH SUMMARY

On Monday 17th of October, the Kortrijk Heritage Foundation in cooperation with the city of Kortrijk, handed over their Second Award for Innovative Architecture Jan and Griet Lefevere Vandermeersch.

The foundation and the city of Kortrijk were honoured to have Manuel Aires Mateus as president of the Jury. Mateus is an international praised Portuguese architect who is known for his design of the Pôle Muséal (Lausanne, Switserland) and the new building of the Faculty of Architecture of the Louvain University in Tournai.

The winner received 2.500 euro price money.